Obrazloženje koncepta
Koncept se temelji na osnovnim parametrima :
· Program – program prometnog čvorišta i zahtjevanih funkcionalnih cjelina, određuje dispoziciju i međuodnos građevina
· Lokacija – lokacija određuje pristup i orijentaciju građevina u funkciji i oblikovanju građevina.
· Karakter prometnog čvorišta Gruž su značajne oscilacije u okupiranosti prostora u vremenu i broju korisnika, koji dolaze individualno ili grupno, te predstavlja izazov za učinkovito organiziranje i rukovođenju kretanja i prometovanja u prostoru.
· Komercijani sadržaji pretaču se s javnim prostorom i integriraju s prometnim funkcijama.
· Urbani kontekst grada Dubrovnika i Rijeke Dubrovačke stoljetne i slojevite gradogradnje čine podtekst prostorne cjeline.
Arhitektura proizlazi iz navedenih temeljnih kriterija koji su odredili oblikovanje urbanog prostora i arhitekture građevina.
Prometno rješenje
Prometno rješenje proizlazi iz odrednica prostorne dokumentacije GUP grada Dubrovnika i UPU Gruškog akvatorija.
Osnovne značajke prometnog rješenja su:
· Preklapanje i spajanje javnog gradskog prometa i turističkog prometa, lokalnog i međunarodnog transporta, uključivši terminal za brodove na kružnim putovanjima i glavni gradski autobusni kolodvor sa intergriranim gradskim sadržajima trgovačkog centra i javne gradske garaže.
· Projektiranje multimodalnog prometnog čvorišta na način da se različiti vidovi prometa skupe i preklope, te učinkovito raspodjele i usmjere u daljnjem kretanju
· Prometno čvorište osim osnovne prometne funkcije ima i ulogu revalorizacija šire urbane cjeline
· Uvažavanje sigurnosnih zahtjeva prisutnih u međunarodnom prometu
· Planiranje ulice nazvane ulica “od Gruža” koja teče usporedno s ulicom Obale Ivana Pavla II, te je odjeljena je linijskim parkom i ma ulogu prostornog povezivanja i opsluživanja cjelina centra na način da se protočnost ulice Obala Ivana Pavla II zadrži.
Ulica “od Gruža” ima dvije utočne poveznice s ulicom Obala Ivana Pavla II, prva na kružnom toku ulica Obala Ivana Pavnla II i ulice Andrije Hebranga, te drugom na zapadnom kraju promentog čvorišta , pri lokaciji Terminala za brodove na kružnim putovanjima i prostora parkirališta za turističe autobuse.
Koncept energetske učinkovitosti
Koncept energetske učinkovitosti se zasniva na načelu racionalne upotrebe energije i nulte stope emisije CO2, korištenje obnovljivih izvora energije, te smanjenja troškova održavanja i upotrebe građevine
Energetski sustav temelji se na iskorištavanju topline tla
Potreba za hlađenjem građevine je presudni faktor u izračunu potrebne energije za grijanje i hlađenje građevine, te dimenzioniranje sustava.
Odvojeni sustavi grijanja, hlađenja i ventilacije HVAC odgovaraju na različite potrebe prostorno fukcionalnih cjelina obzirom na njihovu namjenu i standarde obrade zraka. Odvojeni sustavi pružaju optimiziranje razvoda instalacija, fleksibilnost korištenja i održavanja sustava.
Sustav grijanja, hlađenja i ventiliranja građevine presudan je arhitektonsko–tehnološki element prostora i cjeline građevine. Odgovarajući sustav, pravilno dimenzioniran i pozicioniran čint će unutrašnji prostor udobnim – svježi zrak odgovarajuće temperature. U sklopu cjelovitosti građevine tehnički sustav HVAC je odgovoran za zaštitu okoliša i smanjene emisije CO2.
Intergrirani sustav grijanja, hlađenja i ventiliranja prostora s djelomičnom rekuperacijom zraka donosi projicirane visine uštede oko 75%-80% korištenja energije u periodu upotrebe građevine, te zaštitu okoliša i smanjenja zagađenja.
Opis i shema konstrukcije
Konstrukcija postojećeg pristaništa izvedena je sustavom armirano-betonskog pilotiranja u kameno dno i nasipavanjem kamenog materijala , te je dimenzionirana za bočne opterećenja pri pristanju velikih brodova .
Kako bi se izbjeglo nepotrebno opterećenje postojeće konstrukcije pristaništa građevinska linija građevina trgovačkog cemtra, zgrade garaže i autobusnog kolodvora postavljena je neposredno iza linije spoja pristaništa i prirodnog terana obale. Otvorena galerija zgrade putničkog terminala brodova na kružnim putovanjima je jedini element koji se oslanja na konstrukciju pristaništa. Konzolna ploča galerije leži na stupovima i dilatirana je elastičnim spojem na preostalu konstrukciju zgrade.
Konstruktivni sustav
Konstruktivni sustav je kombinacija čelične konstrukcije stupova i rešetkastih nosača otvorenih nadstvođenih prostora brodskog putničkog terminala i autobusnog kolodvora, te armiranobetonska okvirna konstrukcija stupova, greda i armirano-betonskih prenapregnutih stropnih ploča unutarnjih prostora građevina putničkog terminala, trgovačkog centra i garaže.
Stropne armirano-betonske ploče dimenzije presjeka od 30cm su dvosmjerne prenapregnute ploče raspona od 600-700 cm. Armirano-betonske grede statičke visine do 55 do 65cm. Prosječna dimenzija armirano betonskih stupovi kvadratnog profila 40x40cm u zgradi garaže, te 50cm u trgovačkom centru.
Konstruktivni sustav je sistem spregnutih okvira i armirano-betonskih jezgri sukladno normativima izračuna za potresno izložene konstrukcije javnih građevina u kojima boravi veći broj ljudi.
Krovovi su ravne terase i zeleni krovovi u funkciji javnog prostora putničkog terminala i trgovačkog centra, te parkirališta na krovu zgrade garaže. Otvoreni oblikovno naglašeni krovovi i nadstrešnice su čelični nosači s oblogom od metalnih ploča.
IDEJNA RJEŠENJA
Projektiranje terminala za brodove na kružnim putovanjima Gruž