Situacija
Lokaciju čine tri odvojene parcele namijenjene različitim i odvojenim programima s mogućnošću preklapanja dijela prostora i sadržaja:
• Centar za autizam
• Osnovna škola
• Javni park
Pristup prostornom oblikovanju temelji se na stvaranju svake pojedinačne cjeline s prostorom integracije, povezivanja i preklapanja koja se određuje obzirom na etapnost gradnje i karakteristične modele korištenja pojedinačnih građevina.
* Sagledavanje cjeline je osnova za održivo upravljanje prostorom.
Holistički pristup (grč. holos sav, cio, načelo prema kojemu živo biće ili društvo predstavlja cjelinu, nesvodljivu na dijelove.)
Referenca: dr. sc. Biserka Petrović-Sočo, „ Ustanove za rani odgoj i obrazovanje“
Prostorni plan
Osnovna škola i centar za autizam smještene su na zasebnim parcelama. Kontaktni prostor između dviju građevina je jedinstveni urbanistički i krajobrazni prostor – trg, park i jezero, mjesto susreta i povezivanja. Obje odgojno-obrazovne institucije funkcioniraju odvojeno, razdvojenih prilaza i funkcionalnih sklopova, ne ugrožavajući se međusobno, niti narušavajući faznost gradnje.
Vodena površina
Središnji prostor formiran je oko vodene površine – jezera (dubina sloja vode je 40cm) oblikovan plohom od prirodnih materijala (šljunak, drveni platoi), zajednički je prostor učenika i posjetitelja, obaju institucija, namijenjen igri i učenju u prirodi, druženju i povezivanju s prirodom i društvom prema konceptu holizma; (voda je element mira).
Jezero je ujedno i rezervoar za sakupljanje kišnice i sastavni dio sustava recikliranja sanitarne vode.
Oko jezera je kontinuirano niski ogradni zid na visini klupe za sjedenje. Na sjevernom kraju jezera je paluba za ribolov i puštanje brodova igračaka.
Središnji prostor igre i druženja se nastavlja prema jugu na vanjske sportske terene osnovne škole i Centra za autizam, a na sjeveru se proteže na park.
OSNOVNA ŠKOLA
Osnovna škola se sastoji od funkcionalnog sklopa prostora namijenjenih nižim razredima i funkcionalnog sklopa viših razreda s sportskom dvoranom.
Osnovana škola sukladno kapacitetu od oko 490 djece smještenih u 18 razreda sastoji se od:
Razredna nastava ( 1. – 4. Razreda) – krilo A i B
Predmetna nastava ( 5. – 8. Razreda – krilo C, D i E
Sklop nižih razreda nalazi se na sjevernom kraju građevine s posebnim pristupom na sjevernom pročelju. Pristup funkcionalnom sklopu viših razreda smješten je centralno na zapadnom pročelju. Sve učionice viših razreda nalaze se na jednoj razini, u prizemlju, osim specifičnih učionica s laboratorijima za kemiju, fiziku i biologiju koje se nalaze na prvom katu.
Centar za autizam
Sklop Centra za autizam uključuje dvije cjeline:
• Predškolski i školski prostori
• Prostor za rehabilitaciju.
Prostori su međusobno funkcionalno odvojeni, a povezuju ih zajednički sadržaji – administrativne i gospodarske funkcije: (kuhinja, održavanje, sustav grijanja i dr.).
Pristup rehabilitacijskom centru je sa sjevera na razini prvog kata preko parka ili na razini prizemlja na zapadnom pročelju.
Predškolski prostor Centar za autizam smješten je u prizemlju, u sjevernom krilu s vlastitim ulazom na zapadnom pročelju.
Prostor Centra za autizam namijenjen školskoj djeci organiziran je oko centralne komunikacije duž istočnog pročelja na koje se okomito nastavljaju krila s učionicama.
Pristup školskoj cjelini centra za autizam je sa sjeverne strane stora s prostora središnjeg trga.
• Sklop dvorane za vježbanje je zasebna volumenska cjelina na istočnom pročelju s pristupom iz središnjeg ulaznog hala i mogućeg direktnog ulaza sa središnjeg trga za vanjske posjetitelje u posebnim prilikama.
Dvorene za vježbanje su otvorene prema jugu na vanjske sportske terene.
Opis oblikovanja
Oblikovanje građevina proizlazi iz opisanog urbanističko-arhitektonskog koncepta, koji sažima poziciju građevina u kontekstu njihove interakcije na zajedničkom središnjem trgu i u odnosu prema funkcionalnoj organizaciji prostornih cjelina.
Tema oblikovanja je linearno protezanje središnjeg komunikacijskog prostora, na koji se okomito naizmjenično nadovezuju paviljoni i atriji.
Oblikovanje se temelji na:
– težnji da se svi prostori maksimalno smjeste na jednu razinu – prizemlje
– jednostavnih komunikacijskih pravaca
– zaštiti od buke
– osvijetljenosti
– prožimanju s vanjskim prostorom
Unutarnje uređenje
Unutarnji uređenje Centra za autizam i osnovne škole prati zahtjeve projektantskog zadatka u broju i veličini pojedinih prostora u težnji učinkovitosti funkcije sklopa i unutar pojedinih cjelina.
Komunikacije
Organizacije prostora proizlazi iz strukturiranog odnosa pojedinih funkcionalnih sklopova u smislu hijerarhije i povezivanja, jednostavnih pravaca komunikacije divergirane prostornosti, te preklapanja prostora komunikacije s multifunkcionalnom dvoranom i blagovaonicom, (osnovna škola) ili pretakanje komunikacije s prostorima dnevnog boravka i odmora (centar za rehabilitacije) ili povezivanje komunikacije halla s blagovaonicom (centar za autizam), odnosno svi prostori čije funkcija dozvoljava otvorenost i višeznačno i fleksibilno korištenje.
Jednostavna komunikacija – hodnici projektirani u jednom dužinskom pravcu na koji se vežu komunikacije krila. Hodnici se sužavaju i šire obzirom na broj učionica i djece.
Jednostavna i pregledna komunikacija je osnova sigurnih evakuacijskih putova.
Buka
Zaštita od unutarnje buke je reducirana zaobljenim oblicima unutarnjih pregrada i postavom unutarnjih prostornih elemenata manje visine u centralnom komunikacijskom prostoru u svrhu akustičnih barijera. Promjene širine hodnika i postava krovnih otvora u ulaznom hallu smanjuju razinu zvučne buke u zajedničkim i komunikacijskim prostorima.
Osvijetljenost
Svjetlost je najvažniji psihološki i fiziološki čimbenik za prostor u kojem borave djeca s poremećajem iz autističnog spektra.
Prirodno osvjetljenje je regulirano unutarnjim pomičnim sjenilima, a zaštita od direktnog osunčanja i bliještanja su vanjski fiksni istaci i pomični brisoleji, te ostakljenje satiniranim staklom koje daje difuzno svijetlo.
Zaštite od prejakog svijetla, izbjegavanje kontrasta svjetlo – tama ili naglašenih sjena vrlo su važna u prostorima rehabilitacije i terapije u Centru za autizam, kako bi se ispunili zahtjevi vezani na različita ponašanja djece.
Kombinacija visoke razine osvijetljenosti difuznog svijetla krovnih otvora i fleksibilnog sustava zaštite od osunčanja, te regulacije osvijetljenosti prilagođava se krivulji jačine svijetla tokom dana i u različitim vremenskim periodima.
Ovisno o načinu korištenja prostora i trenutnoj individualnoj potrebi nastavnik ili terapeut kontrolira jačinu osvijetljenosti.
Izračun i projekt umjetne rasvjete nastavlja se na krivulju intenziteta prirodnog svijetla.
Sva umjetna rasvjeta projektirana je kao LED i / ili volfram rasvjeta.
Boja
Boja eksterijera je bijela u kontrastu s bojom interijera koja je određena funkcijom, veličinom i visinom prostora, kao i položajem ili orijentacijom, odnosno vrstom rasvjete. Boja je određena projektom grafičke obrade za svaku pojedinu cjelinu i ukupan sklop.
Boje su monokromatske ili pastelne, te u korelaciji s tumačenjem boja u psihologiji od strane pedagoških stručnjaka i njihove interpretacije u prostoru.
Funkcija boje su:
• razlikovanje cjelina i važnih elemenata unutar sklopa;
• olakšanje komunikacije i snalaženja u prostoru;
Koncept energetske učinkovitosti